Scénář
vychází z románové trilogie maďarské autorky Agoty Kristof -
Velký sešit, Důkaz a Třetí lež.
Dospívající
dvojčata přiveze matka z Velkého města na venkov k babičce,
které sousedé neřeknou jinak než Čarodějnice. Je válka, ve
městě není co jíst. Brzy se ukáže, že život s babičkou na
kruté vesnici může být pro dvojčata životu nebezpečnější
než bomby dopadající na město. Chlapci, vykazující se mimořádně
racionální inteligencí najdou způsob, jak bez úhony přežít.
Surovost světa, který je obklopuje, je třeba pochopit, vzít ji za
svou, a přelstít ji.
Existuje
nějaký návod, jak bez výčitek zabít člověka? Kde se v člověku
bere chuť vzít spravedlnost do vlastních rukou a jednat? Je
potřeba se vyvarovat fascinace zlem a nebo se naopak nechat zlem
opojit, učinit ze sebe monstrum, které má odvahu se vzepřít
veškerým mravním zábranám?
Podle
knih „Velký sešit, Důkaz, Třetí lež“ od Agoty Kristof, jež
původně publikoval Editions du Seuil v Paříži. Autorce se za
toto dílo, vykazující se úsečným, chladným a čistým stylem,
až na kost oproštěným od zbytností, dostalo několika
literárních ocenění a přineslo jí světový věhlas.
“Jestli
jste si mysleli, že silné drama se rodí z květnatých popisů
emocí a pocitů, nechte se vyvést z omylu... Za dětsky
jednoduchými oznamovacími větami Třetí lži se hroutí pevnost
světa. Jedinými hercovými rekvizitami při výkonu jsou mikrofon,
provaz, hlína a voda. V MeetFactory neexistuje pravidelné pevné
hlediště a pevné jeviště. Naopak zde každému představení
dovolí vynutit si své dispozice. Přímo mezi diváky, kteří se
tak mohou také vzájemně pozorovat, se Jakubu Gottwaldovi daří
vlastním hlasem zhmotnit postavy živější a krutější, než je
divákům příjemné. Hlas je příležitostně elektronicky
modulován, čímž dosahuje ještě zvrhlejších podob postav,
které jsou naivní, přestože jejich světem jsou chlad a zlo.”
(Kateřina Nechvílová, Literární noviny)
Režie:
Aleš Čermák / Dramaturgie: Matěj Samec / Hudba: Matouš Hejli /
Hraje: Jakub Gottwald
Speciální
poděkování Petru Skalovi
Fotografie:
Kristýna Bartošová
This
screenplay is based on the trilogy of novels by Hungarian author
Agota Kristof, The Notebook, Proof, and The Third Lie.
Ask
yourself what truth is. Ask yourself what the right thing really is.
What is true passion? Is there such thing as true love? And how can
you recognize it? It is cruel? Cold? And what about human morality-
Can murder be justified? Defensible? Can it ever be explained as the
naivety of an innocent child? Or perhaps characterized as the epitome
of authenticity in action? Must we do everything that is asked of us?
Are there some circumstances in which it is possible to kill a man
without remorse? What about the men who are tempted to take justice
into their own hands? It is necessary to avoid a fascination with
evil or, rather, should one let evil intoxicate himself? Therefore
making him into a monster that has the courage to defy all moral
inhibitions?
The
world that Kristof creates in her works is one of extreme cruelty and
violence. It is a dangerous place, full of hatred, in which no one
can be trusted. Largely unfeeling monsters that, lacking empathy,
engage in unpredictable and spontaneous actions inhabit this world.
They do what is necessary in order to protect those close to them.
This is a thrilling ride which engages with themes of destruction,
love and loneliness, promiscuous, desperate, and attention-seeking
sexual encounters, desire and loss, truth and fiction.
Director:
Aleš Čermák / Screenplay: Matěj Samec / Music: Matouš Hejli /
Starring: Jakub Gottwald